O czym pamiętać, zamykając własną firmę

Proces zamykania firmy różni się znacznie od jej zakładania. Aby otworzyć działalność gospodarczą, istnieje wiele programów wsparcia, darmowych szkoleń, dotacji ze strony gmin bądź unijnych, jednak kiedy trzeba firmę zamknąć – dzieje się tak najczęściej w przypadku nierentowności działalności – pojawiają się same problemy i rozbudowana biurokracja. Ktoś, kto otwiera własny biznes jest wspomagany na wiele sposobów, ten, który zamyka, zwykle zostaje sam ze swoimi kłopotami. Wyrejestrowanie firmy nie jest skomplikowane, wystarczy złożyć odpowiednie formularze w urzędzie gminy oraz w ZUS-ie. Natomiast nieprzyjemną niespodzianką może okazać się dla właściciela firmy stojącej na skraju bankructwa konieczność zapłaty różnych dodatkowych podatków oraz wymóg wieloletniego przechowywania dokumentów. Należy bowiem zapłacić podatek VAT wynikający z remanentu, czyli ze stanów magazynowych, czasem trzeba też odprowadzić podatek dochodowy od wartości firmy. Ponadto trzeba pamiętać o konieczności przechowywania dokumentów firmowych przez kolejne 5 lat, licząc od końca roku, w którym firma została wyrejestrowana. To nic w porównaniu do dokumentów kadrowych, gdzie w szczególnych przypadkach należy je przechowywać aż przez 50 lat.

Leave a Reply

Strony
Polecamy
  • Jak oszczędzać?Jak oszczędzać?
    Sprawa z oszczędzaniem nie jest taka łatwa, jak mogłoby się wydawać. Trzeba mieć silą wolę, aby móc ze swojej wypłaty odłożyć określoną sumę pieniędzy i nie wydać jej na całkiem …
  • Opcja dla każdegoOpcja dla każdego
    Niezwykle duży wpływ na nasze życie ma praca. Dzięki niej bowiem zdobywamy doświadczenie i wiedzę, możemy poprawić swoje umiejętności i kwalifikacje. Praca daje nam również comiesięczne dochody finansowe, a pieniądze …
  • Gospodarki krajów azjatyckichGospodarki krajów azjatyckich
    Azjatyckie gospodarki bardzo często oceniane są przez pryzmat Chin. Jest to kraj, jaki pierwszy wykorzystał możliwości jakie niosła ze sobą globalizacja na rynkach światowych. Szybkie dostosowanie się do nowych tendencji …